پس از سالها
مطالعه و تلاش صنعتگران ایرانی، دستگاه حفاری نیمهشناور «امیر کبیر» در جوش و خروش
دریای خزر، میدان گازی «سردار جنگل» را به جهانیان معرفی کرد.
برای مطالعه کامل گزارش به ادامه مطلب مراجعه نمایید...
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت(MOP)، در کمتر از 30 ماه از افتتاح سکوی حفاری فوق مدرن و نیمه شناور «ایران ـ البرز» که بعدها به یاد موسس دارالفنون «امیر کبیر» نام گرفت، با انجام فعالیتهای اکتشافی مداوم، در گام نخست میدان گازی سردار جنگل با ظرفیتی حدود 50 تریلیون فوت مکعب در دل آبهای عمیق خزر کشف شد.
به طوریکه برآورد شده در صورت باقیماندن میزان مصرف گاز کشور به وضعیت فعلی، برای 10 سال متوالی میتواند تامینکننده همه گاز مورد نیاز کشور باشد. همچنین براساس آمارهای موجود 110 تا 270 میلیارد بشکه نفت برای خزر در نظر گرفته شده است.
سکوی حفاری فوق
مدرن و نیمه شناور «امیرکبیر» در مرداد 1388 بهمنظور شروع عملیات حفاری در دریای
خزر افتتاح شد. این سکوی 14 هزار و پانصد تنی، در نوع خود فوق مدرن و در منطقه
خاورمیانه منحصر به فرد است و برای حفاری در آبهای عمیق تا عمق هزار متر و حفاری
در زیر بستر دریا تا شش هزار متر طراحی شده است.
ساخت این دکل در قالب سه
پروژه بزرگ سکوی حفاری نیمه شناور «امیر کبیر»، ساخت سه فروند یدککش پشتیبانی چند
منظوره لنگرانداز به نام «کاسپین» یک تا سه و پروژه پایگاه پشتیبانی عملیات نفتی در
طرح جامع و در طرحهای ضربتی به اجرا درآمد.
یکی از دستاوردهای بزرگ در ساخت
این سکوی نیمهشناور، استفاده حداکثری از توانمندیهای بومی است و تمام مراحل ساخت،
نصب و به راهاندازی این سکو بوسیله نیروهای متخصص ایرانی انجام شده است. از سوی
دیگر ایران اولین کشور در خاورمیانه است که به صنعت فناوری حفاری در آبهای عمیق
دستیافت.
اهمیت ویژه ساخت داخل این دستگاه به شرایط جغرافیایی دریای خزر
برمیگردد. دریای خزر یک دریای بسته است که به سایر آیها راه ندارد و راه ورود به
آن از کانال ولگادن است که این کانال نیز محدودیتهای فیزیکی و طبیعی خودش را داشته
و فقط چهار ماه از سال باز است. از سوی دیگر عبور و مرور از آن نیاز به پرداخت
گمرکی به کشور روسیه دارد؛ بنابراین این کانال طوری نیست که امکان وارد کردن سکوی
نیمه شناور از آن وجود داشته باشد و در صورت اقدام به واردات این دستگاه، نیاز بود
قطعات آن به طور کامل باز و پس از عبور از این کانال مجددا بسته شود که قطعا
میتوانست کاری زمانبر و هزینهبر باشد
«سردار جنگل» ثمره چندین دهه مطالعه، تلاش و تجربه
برای
اولین بار در حاشیه جنوبی دریای خزر، شرکتهای روسی در سال 1330 اقدام به عملیات
اکتشافی در جنگلهای محمود آباد کردند که تا پیش از انقلاب اسلامی هیچکدام از
فعالیتهای اکتشافی انجام شده در حوزه شمالی کشورمان به نتیجه نرسید. درنتیجه همان
فعالیتهای اکتشافی، مطالعه و صرف هزینههای بینتیجه بود که فرضیه نبود منابع
هیدروکربوری در حوزه ایرانی دریای خزر در اذهان ریشه دواند.
پس از پیروزی
انقلاب اسلامی فعالیتهای اکتشافی در شمال ایران از سوی شرکت ملی نفت ایران پیگیری
شد و مطالعاتی در شهر گرگان و سواحل انزلی در حوزه رسوبی سفیدرود انجام شد که با
عدم کسب نتیجه در این سری از فعالیتها، فرضیه بینتیجه بودن ادامه فعالیتها تقویت
شد.
همچنین تأمین منافع ملی در تمرکز فعالیتها در حوزه خلیج فارس و فلات
قار؛ موجب شد تا حوزه شمال کشور برای چندین سال به بوته فراموشی سپرده شود تا این
که پس از ساخت بسترهای لازم از جمله اسکله، موجشکن و کارگاه سازههای دریایی در
شمال کشور، با آینده نگری مدیران صنعت نفت، شرکت نفت خزر در سال 1377 به عنوان
نماینده وزارت نفت در این خطه فعالیتهای اکتشافی در حوزه شمالی کشور را در سه
استان گلستان، گیلان و مازندران از سر گرفت تا در واپسین روزهای پاییزی سال 1390
میدان گازی بزرگ «سردار جنگل» در دریای خزر کشف شود.
مخزن 50 تریلیون فوت
مکعبی سردار جنگل که بیش از 10 برابر میدان گازی شاه دنیز ذخایر گازی دارد، در بخش
کاملا ایرانی و غیر مشترک دریای خزر قرار گرفته و عملیات اکتشافی آن در عمق 700
متری دریا انجام شد تا در نهایت مهندسان ایرانی در عمق 2400 متری حفاری به گاز دست
یافتند.
کشف 46
ساختار کوچک و بزرگ منابع هیدروکربوری
با آغاز فعالیتهای شرکت
نفتخزر و با پیگیریها و پشتیبانیهای مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران، بار
دیگر مطالعاتی جامع در حوزه خزر انجام شد که این مطالعات مناطق خشکی تا آبهای عمیق
را در بر میگرفت؛ از همین رو پس از این تلاشها بود که در اوایل سال 1381 این شرکت
موفق به کشف 46 ساختار کوچک و بزرگ منابع هیدروکربوری شد که عمده آنها در قسمتهای
عمیق دریا قرار داشت.
پس از آن با شفافیت دادههایی که از
لرزهنگاریهای سه بعدی بهدست آمد تصمیم به انجام حفاریهای اکتشافی در بلوکهای 2
تا 6 گرفته شد که در ابتدای این راه عظیم فراهم کردن بسترهای اصلی کار از جمله تهیه
شناور نیمه عمیق و عمیق مورد توجه کارشناسان قرار گرفت.
در این راستا
پس از مطالعات دو ساله بر روی تهیه و خرید تجهیزات مورد نیاز، در نهایت با
گستردهتر کردن فضای صنعتی در نظر گرفته شده در سواحل و با اتکا به توان پیمانکاران
داخلی اقدام به ساخت تجهیزات مورد نیاز شد.
ساخت سکوی نیمهشناور امیرکبیرساخت سکوی نیمه شناورامیرکبیر با
هدف شروع عملیات حفاری در دریای خزر، از نیمه اول سال 1380 با بودجه اولیه 215
میلیون دلار و 34 میلیارد تومان توسط کنسرسیوم صدرا ایران GVA سوئد آغاز شد.
بر اساس برآوردهای صورت گرفته، قیمت تمام شده این سکو 261 میلیون دلار به اضافه
100 میلیارد تومان است که در مقایسه با قیمت اولیه 46 میلیون دلار و 66 میلیارد
تومان درکل معادل حدود 118 میلیون دلار افزایش قیمت داشته است.
قیمت
روز این سکوی نیمه شناور 450 تا 500 میلیون دلار و قیمت اجاره آن حدود 500 هزار
دلار در روز است.
این سکوی نیمه شناور حفاری برای استقرار از هشت لنگر که
در چهار طرف سکو قرار دارند، استفاده میکند که برای اجرای عملیات لنگر اندازی و
پشتیبانی سکو در دریا، پروژه ساخت سه یدک کش کاسپین 1، 2 و 3 پیشبینی شد.
این سکوی حفاری میتواند عملیات حفاری را به صورت نیمه
شناور تا عمق هزار و 30 متر از سطح آب و تا شش هزار متری بستر دریا انجام
دهد.
اجزای اصلی سکو شامل عرشه، دو
پانتون برای تامین شناوری سکو و چهار ستون برای اتصال به پانتونهای سکوی اصلی و
تجهیزات فوق مدرنی همچون mud pump، top drive و draw work است و امکان تولید4.11
مگاوات برق به وسیله دیزل ژنراتور آن وجود دارد.
سکوی امیر کبیرو یدککشهای
کاسپین پس از پایان عملیات ساخت مورد تایید موسسه ردهبندی DNV قرار گرفتند و
گواهینامه رعایت موازین استاندارد را از این موسسه دریافت کردند. سکوی حفاری
نیمهشناور امیرکبیر، 16 اسفند ماه سال 1387 بهمنظور آغاز عملیات آزمایشی به
آبهای ساحلی و کمعمق (30 متری) نزدیک بندر نفتی نکا منتقل شد تا پس از انجام
آزمایشهای لازم به آبهای عمیق دریای خزر منتقل شود.
عملیات انتقال سکو به
آبهای کمعمق دریای خزر از سوی دو شناور (یدککش) کاسپین ساخت صدرا انجام شده و بر
اساس اعلام مسوولان شرکت ملی نفت ایران شرایط برای بهرهبرداری و شروع حفاری در
بلوک 6 دریای خزر توسط این سکو آماده شد. با تلاش پیمانکاران داخلی تاکنون دو شناور
در مدار عملیاتی قرار داده شد و با توجه به نظریه کارشناسان امر، شناور سوم نیز به
زودی در مدار عملیاتی قرار خواهد گرفت.
همچنین اسکله، موج
شکن، انبارهای ذخیرهسازی سوخت و تأسیسات پشتیبانی لازم آماده شده و در این مدت،
مطالعات لرزهنگاری نیز ادامه داشته است. در سال 1385 نیز قرارداد حفاری دو حلقه
چاه با شرکت حفاری شمال امضا شده و در سال 1388 سکوی امیرکبیر با انجام حفاری
آزمایشی، برای انجام اکتشاف به پیمانکار مورد نظر تحویل و 20 بهمن ماه همان سال،
حفاری اکتشافی در این بلوک آغاز شد.
پس از حفاری چاه آزمایشی در بهمن سال
1388 تصمیم به حفر چاه اصلی گرفته شد که به دلیل مشکلات موجود در سطح و عمق دریا،
حفاری چاه نتایج ثمربخشی را به دنبال نداشت و با وجود تحریمهای بینالمللی 3،4 چاه
آزمایشی و سه چاه اصلی حفاری شد.
سرانجام کارشناسان و متخصصان نفت توانستند
با حفر آخرین چاه اکتشافی به منابع هیدروکربوری دست یافته و وارد مخزن شوند. البته
براساس نظریه کارشناسان این منبع هیدروکربوری یک مخزن است، و این در حالی است که
دریای خزر 45 ساختار دیگر دارد که میتواند قابلیت تبدیلشدن به مخزن را داشته
باشد.
بهطوریکه بهمنظور دستیابی به اطلاعات جامعی همچون حجم مخزن و نوع
مخزن باید چاه توصیفی حفر شود و پس از آن وارد مرحله توسعه و تولید شوند که با توجه
به این که این عملیات در آبهای عمیق است، نیاز به حدود 10 میلیارد دلار
سرمایهگذاری دارد و تاکنون این سرمایه از منابع داخلی نفت ایران تامین شده
است.
فعالیت روبات سکوی
امیرکبیر
اهمیت سکوی
ایرانی امیر کبیر مجهز بودن آن به پیشرفتهترین تکنولوژیهای روز است؛ بهگونهای
که سکوی امیرکبیر از 1389 سیستم که شامل هزاران قطعه و وسیله است تشکیل شده و 14
هزار تن وزن و 8 لنگر دارد، هر لنگر حدود دو تن و مغروق در دریاست که ارتباط آن با
بستر دریا با هشت لنگر 1500 متری بوده و به سکو وصل شده است.
این سکو دارای
سیستمها، موتورهای دیزل و جرثقیلهای مجهز بوده وسیستم Ren3 (سیستم بازگشت به
موقعیت) بسیار پیشرفته دارد. با توجه به این که دریای خزر دارای موجهای شش تا هشت
متری زیادی است و لولهها وسط آب رها میشوند، از این رو با این میزان ارتفاع آب
میتوانند تا 30 متر جابهجا شده و اگر این میزان جابهجایی به بیش از 30 متر برسد،
سکو رها خواهد شد و سیستم Ren3 سکو را به موقعیت اصلی خودش برگشت
میدهد.
در این ساختار دو سیستم نقش اساسی دارد، یکی شیر فورانگیر (Bop)
که میتواند 15 هزار پوند بر اینچ مربع را تحمل کند که 220 تن وزن دارد و در بستر
دریا و روی چاه مینشیند و باید هر دو هفته یکبار مورد تست قرار بگیرد، همچنین این
حوزه دارای 139 مخزن بزرگ است که باید تست شوند.
دومین دستگاه Rov یک روبات
زیر دریایی است که قفسه بزرگی دارد و در کف دریا و لابهلای لجنزارها مستقر و از
روی سکو کنترل میشود، عملکرد این دستگاه بهگونهای است که با فرمان متخصص در قفسه
باز و روبات که حکم بازوی حفاری و چشم انسان را دارد از قفسه خارج میشود و طبق
فرمان داده شده عملیات تست را انجام میدهد.نقطه اتصال این دستگاه 1500 متر از کف
دریا است و کابل کناری آن فیبرنوری بوده که فرمان میگیرد و فرمان
میدهد.
پس از کشف میدان گازی خزر شرکتهای مختلفی از جمله انجمن دریایی
که از مدتها پیش در ایران فعالیتهای خود را آغاز کرده بود، همچنین 300 تا 350
شرکت فعال در حوزه ساحل و فراساحل بهمنظور فعالیت در این حوزه اعلام آمادگی کردند
که البته شرکت نفت خزر به عنوان کارفرمای پروژه به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران
نیازمند حضور شرکتهایی است که صاحب سبک، تکنولوژی در آب های عمیق و سرمایه زیاد
باشند.شرکت نفت خزر در طول دو سال گذشته تجارب شایستهای را در زمینه راهبری سکو
کسب کرده و توانسته است در مرحله حفاری، لایهها را به خوبی شناسایی
کند.
هدیه «سردار جنگل» به حاشیهنشینان خزر
کشف میدان گازی خزر یک پروژه ملی است که میتواند فضای
شمال کشور را از یک فضای توریستی صرف خارج کرده و دریچه فضای اشتغالزایی در
عرصههای صنعتی به روی مردم آن منطقه بگشاید .
طرح توسعه مخزن گازی خزر
نیازمند تداوم عملیات و گام برداشتن در مسیر توسعه و تولید است که در این زمینه از
زوایای مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز باید مطالعات جامعی
صورت گیرد و مسیر راهبردی با توجه به آمار و اطلاعات جدید تشخیص و طی
شود.
با تکمیل حفاریها و توسعه میدان گازی خزر، ایران میتواند نقش بسیار
موثری را در اوپک و حتی در جهان ایفا کند و همچنین در مطالبات حقوقی و مطالباتی که
در زمینه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است قدرت چانهزنی ایران را نیز افزایش خواهد
داد.
با توجه به این که پروژه خط نکاء – جاسک و پروژههای جانبی برای طرح
توسعه جامع خزر یکی از طرحهای اصلی این منطقه به شمار میرود، میتوان با انتقال
منابع هیدروکربوری کشف شده اقدام به انتقال و توزیع فرآوردهها در سطح استانهای
شمالی کشور و همچنین تامین خوارک برخی از پالایشگاههای ساخته شده در این استانها
کرد.
همچنین بسترهای مناسب موجود در منطقه خزر از لحاظ انتقال نفت و گاز
شرایط لازم را برای صادرات فرآوردههای نفتی و گاز به کشورهای همسایه با توجه به
حجم محدود منابع هیدرو کربور داخلی و نیاز به واردات فراهم کرده است که لازمه این
امر تعامل، همدلی و برگزاری نشستهای مشترک میان ایران و دیگر کشورهای همسایه است.
میدان گازی رودسر ، گاز در گیلان ، کشف گاز درگیلان ، مقاله در مورد کشف گاز در گیلان ، استان گیلان ، سکوی گازی ، دستگاه حفاری امیرکبیر ، میدان گازی سردار جنگل ، رودسر ، لنگرود ، املش ، خرشتم ، گیلان سرای من