گیلان سرای من

سایت گیلان سرای من امیدوار است تا شما لحظات خوب و خوشی داشته باشید

گیلان سرای من

سایت گیلان سرای من امیدوار است تا شما لحظات خوب و خوشی داشته باشید

ثبت ۱۵۰ اثر تاریخی شهرستان املش در فهرست آثار ملی کشور



مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان  گفت: با توجه به اینکه بیش از ۲۵۰ اثر تاریخی در شهرستان املش شناسایی شده است افزود: از این تعداد ۱۵۰ انبار و محوطه در فهرست آثار ملی و تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

امید عزیزی با بیان اینکه بقعه باباجان دره، پل خشتی املش، تپه باستانی گل گاوزبان، قلعه شاه نشین و تماجان، گورستان احسن کلابویه و لگموج از جمله مهمترین آثار تاریخی این شهرستان است.
وی افزود: قدیمی ترین بنای تاریخی شهرستان املش برج آجری میل اومام است که متعلق به اواخر دوران ساسانی واوایل دوره اسلامی است.

ادامه مطلب ...

ریل‌گذاری خط آهن رشت ـ قزوین آغاز شد




ریل‌گذاری خط آهن رشت ـ قزوین صبح امروز با حضور دستیار ویژه رئیس‌جمهور آغاز شد.

این ریل‌گذاری از ایستگاه سیاه‌چشمه قزوین به طرف رشت آغاز شده و اکنون روزانه ۷۰۰ متر ریل‌گذاری می‌شود.

با آوردن دستگاه ماشین‌آلات جدید روزانه ریل‌گذاری خط آهن رشت ـ قزوین به سه کیلومتر افزایش می‌یابد.
دستیار ویژه رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ابنیه فنی قابل توجهی در مسیر خط آهن رشت‌ ـ قزوین در حال اجراست، گفت: حدود ۲۲ کیلومتر تونل و تعداد قابل توجهی پل در مسیر مذکور در حال احداث است.
 

علی‌اکبر محرابیان امروز در حاشیه بازدید از مسیر احداث خط آهن رشت‌ ـ قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودبار با بیان اینکه خط آهن رشت‌ ـ قزوین یکی از بخش‌های مهم ریلی کشور شناخته می‌شود، اظهار کرد: این پروژه در مسیر کریدور شمال‌ ـ جنوب در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه تکمیل خط آهن رشت‌ ـ قزوین امکان حمل و نقل کالا و جابه‌جایی مسافر در محور ریلی شمال‌ ـ جنوب کشور را مهیا می‌کند، افزود: این پروژه در بخش بین‌الملل توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده است.

دستیار ویژه رئیس جمهور ادامه داد: خط آهن رشت‌‌ ـ قزوین با سرعت بسیار خوبی در حال اجراست و پیشرفت قابل توجهی دارد و امیدواریم در سال ۹۲ این محور به بهره‌برداری برسد.

وی خاطرنشان کرد: محور خط آهن رشت‌ ـ قزوین یکی از آرزوهای دیرینه کشور بوده و از نظر مهندسی و عملیات اجرایی دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی است.

محرابیان با تاکید بر اینکه ابنیه فنی قابل توجهی در مسیر خط آهن رشت‌ ـ قزوین در حال اجراست، ابراز کرد: حدود ۲۲ کیلومتر تونل و تعداد قابل توجهی پل در مسیر مذکور در حال احداث است.

 

* پل مینیاتوری شاهرود جاذبه گردشگری گیلان می‌شود

وی با اشاره به احداث سه پل شاخص در مسیر خط آهن رشت‌ ـ قزوین بیان کرد: پل شاهرود حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با اتمام این پل مینیاتوری جاذبه‌های گردشگری برای گیلان ایجاد می‌شود.

دستیار ویژه رئیس جمهور اضافه کرد: طبق تحقیقاتی که در دیگر کشورها انجام شده است، پل شاهرود جزو پل‌های مهم در راه‌آهن‌های‌ جهان شناخته می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه خط آهن رشت‌ ـ‌ قزوین ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری دارد، خاطرنشان کرد: اجرای این خط آهن و نزدیکی آن با آزاد راه و راه اصلی، از جاذبه‌های دیدنی گیلان محسوب می‌شود.

ادامه مطلب ...