گیلان سرای من

سایت گیلان سرای من امیدوار است تا شما لحظات خوب و خوشی داشته باشید

گیلان سرای من

سایت گیلان سرای من امیدوار است تا شما لحظات خوب و خوشی داشته باشید

معرفی شهر فـومـــن


این شهر با موقعیت جلگه ای در میان مزارع و باغهای اطراف خود محصور است . فومن تا حدود 980 هجری قمری ، قبل از انتقال مرکزیت ایالت بیه پس توسط جمشید سلطان به رشت ، حاکم نشین این قسمت از گیلان بوده است. شهر فومن با این انتقال به تدریج اهمیت خود را از دست داد و به صورت یک بازار و شهر محلی در آمد و توسعه روز افزون رشت بر روی فومن سایه افکند و تا سالیان متمادی این شهر در گیلان یک موقعیت حاشیه ای داشت ، تا این که طی چند سال اخیر مجددا به صورت یک شهر فعال درآمد و توانست اعتبار پیشین خود را باز یابد . فومن در 25 کیلو متری غرب رشت قرار دارد و دارای دو بخش مرکزی و سردار جنگل می باشد .



متن کامل در ادامه مطلب...


ادامه مطلب ...

معرفی شهر رودسر


این شهر با موقعیت جلگه ای در 13 کیلومتری لنگرود و 43 کیلومتری آب  گرم سخت سر ( رامسر ) قرار دارد و شامل دو محله رودسر و سریل است. رودسر ، شرقی تر ین شهر مهم گیلان است که از شمال و شمال خاوری به دریای خزر و از جنوب به خط الراس ارتفاعات البرز منتهی می شود. این شهر با 14 کیلومتر مربع وسعت با توجه به نزدیکی و همجواری با دریای خزر  و جنگلهای انبوه حاشیه دریا ، یکی از زیباترین مناظر طبیعی را داراست .



متن کامل در ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

آداب و رسوم قسمت دوم


موسیقی


استان گیلان یکی از غنی ترین گنجینه های فرهنگ موسیقی را داراست. دکتر امیراشرف آریانپور در کتاب گیلان می نویسد: این گنجینه غنی فرهنگ موسیقی، برخلاف بسیاری از مناطق ایران از وحدت سبک برخوردار نیست. به این معنا که نقاط مختلف گیلان چه از نظر تنوع آوازها و چه از لحاظ خصوصیات ملودی و ریتم از سبک های متفاوتی برخوردارند و این تفاوت سبک به خصوص بین موسیقی مردم تالش با موسیقی محلی مناطق دیلمان و اسپیلی و سایر نواحی گیلان به چشم می خورد.
به طور کلی مردم تالش سه نوع آهنگ دارند: قدیم دستان، تالش دستان و تازه دستان. آهنگ های گیلان به ویژه در سیاهکل و دیلمان از طبیعت الهام گرفته اند و غالباً به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده اند.
در سال 255هـ. ق احمد بن توکل، ندیم خلیفه عباسی معتمد علی الله، در کتابی تحت عنوان "الموسیقی العراقیه" که بخشی از آن درباره موسیقی دیلمان بود آورده است: "آوازخوانی مردم خراسان با زنج است که دارای هفت سیم است و زخمه آن مانند زخمه چنگ است و آوازخوانی مردم ری و طبرستان و دیلمان با تنبورهاست...".
ابونصر فارابی نیز در کتاب "الموسیقی" (339 هـ. ق) از تنبور گیلانی نام برده است: "تنبور خراسانی دارای دو سیم است و گونه ای دیگر تنبور جیلی (گیلانی) است. شیوه کوک تنبور گیلانی از شیوه کوک خراسانیان جداست".

ادامه مطلب ...

آداب و رسوم قسمت اول


جشن


نوروز خوانی از مراسم آخر هر سال در گیلان است. نوروزخوانی که هم اکنون نیز کم و بیش رواج دارد، در گیلان نماد ورود بهار و خیر و برکت است. برای این کار گروهی نوروزخوان در کوچه و خیابان به راه می افتند و اشعاری می خوانند. از معروف ترین این اشعار می توان به "دوازه امام" و "عروس گوله" اشاره داشت.


اغلب نوروزخوانان نخست دوازده امام را می خوانند و وقتی به قسمت ترجیع بند می رسند، آن را دو نفری تکرار می کنند و بعد نوروز و نوسال می خوانند.


این شعر چنین آغاز می شود:

همی خوانم امام اولین را  شه کشور امیرالمؤمنین را

وصی و جانشین یعنی علی را

به یاسین والف لام و به فیروز  دهید مژده که آمد عید نوروز

امام دومین هم دسته گل   شفاعت می کند او بر سر پل

حسن بابش سوار است او به دلدل

به یاسین و الف لام و به فیروز  دهید مژده که آمد عید نوروز

این شعر در مدح دوازده امام ادامه می یابد.


متن کامل در ادامه مطلب ...

ادامه مطلب ...