گیلان سرای من

سایت گیلان سرای من امیدوار است تا شما لحظات خوب و خوشی داشته باشید

گیلان سرای من

سایت گیلان سرای من امیدوار است تا شما لحظات خوب و خوشی داشته باشید

اینترنت بازکن سری هفتم

بازدیدکنندگان عزیز این سیستم غیرفعال شد.

اینترنت بازکن سری هفتم ( آنتی ف.....ر)

با نظرات خود ما را حمایت کنید.



دانلود برنامه و آموزش در ادامه مطلب...



ادامه مطلب ...

اماکن دیدنی لنگرود




به دلیل قدمت شهرستان لنگرود وآب و هوای مناسب جایی در این شهرستان نیست که خالی از لطف و جذابیت باشد . جاذبه های شهرستان لنگرود را نمی توان به ترتیب زیر تقسیم بندی نمود:
1-    جاذبه های طبیعی شامل دریا ، سواحل ، تالاب ها ، رودها ، جنگلها ، نواحی ییلاقی ، کوهستانها و...
2-    جاذبه های تاریخی و باستانی شامل آرامگاهها ، قلعه ها ، پلها و ...
3-    جاذبه های زیارتی شامل اماکن و قبور متبرکه
4-    جاذبه های فرهنگی و سنتی مانند : ورزشهای محلی ، جنگ ورزا و ...
5-    جاذبه های اقتصادی نظیر بازارهای هفتگی
در زیر به توصیف مکانهای تاریخی و باستانی شهرستان لنگرود می پردازیم:


متن کامل در ادامه مطلب...

ادامه مطلب ...

آداب و رسوم مردم گیلان (قسمت چهارم)


کشتی گیله مردی

این کشتی که امروزه همچنان پای برجاست، یادگار صلابت و دلاوری مردم این خطه است. کشتی "گیله مردی" ریشه در تاریخ دارد. "مقدسی" در قرن چهارم هجری از این کشتی یاد کرده است.

"ظهیرالدین مرعشی" در مورد آن می گوید رسم مردم دیلم است که جوانان روغن بر خود بمالند و پس از استراحت و خوراک کافی و لذیذ از گوشت، روغن، عسل و ... زور آنها زیاد شده و قدرت می یابند که با فرد دیگری کشتی بگیرند.

کشتی گیران گیله مرد مراتب خاصی نظیر تنگوله یا نوچه، پهلوان، سرپهلوان یا میداندار دارند. این کشتی در محوطه ای محصور به نام "سیمبر" یا "سبزه میدان" برگزار می شود. کشتی گیله مردی معمولاً در تابستان و اعیاد و عروسی ها انجام می شود. کشتی گیران که شلوارهایی به نام "لاسپار" به پا دارند با بالاتنه لخت، ابتدا به حضار احترام می گذارند و سپس با حرکات نمایشی قدرت خویش را به رخ حریفان می کشانند. این حرکات نمایشی "فوزوما" یا "فزّومما" خوانده می شود.

پس از رجزخوانی، حریف با کف زدن به او پاسخ می دهد. نبرد ابتدا با حواله کردن مشت ها آغاز می شود. این بخش در موارد بسیار منجر به مجروح شدن و شکستگی استخوان یکی از طرفین می شود. در این کشتی هرگاه دست یکی از طرفین با زمین برخورد کند بازنده محسوب می شود. جایزه این مسابقات به صورت غیر نقدی و شامل پارچه، آینه، پیراهن، گوسفند و گاو و ... است. به این جایزه "برم" می گویند.


متن کامل در ادامه مطلب ...

ادامه مطلب ...

آداب و رسوم مردم گیلان (قسمت سوم)


گستردگی رسوم و خصلت های فرهنگی گیلانیان با توجه به تعدد قومی و گوناگونی لهجه ها به حدی است که حتی آشنایی مختصر با آن در این مختصر نمی گنجد. بعضی از آداب و آیین های مردمی گیلان به مرور در همهمه زندگی شهری رو به فراموشی و برخی دیگر کم رنگ شده است. اینک شرح مختصر و موجز برخی از این آداب و رسوم خواهد آمد:


آب بازی ( آب پاشان، آبریزان، تیرماسیزه)

از مراسم متداول گیلان در گذشته، آب بازی بود که امروز کمتر اثری از آن می توان یافت. این جشن در شرق گیلان و غرب مازندران به "تیرماسیزه" به معنی سیزدهم ماه تیر مشهور شده و احتمالاً همان تیرگان است. در فرهنگ ایران پیش از اسلام روز سیزدهم هر ماه تیر نام داشت و روز سیزدهم تیر را جشن می گرفتند. این مراسم به "آبریزان" یا "آب پاشان" نیز معروف بود. جشن آبریزان تا عهد شاه عباس در طبرستان و گیلان برقرار بود و سپس به تدریج از یاد رفت.


متن کامل در ادامه مطلب ...

ادامه مطلب ...

معرفی کامل لنگرود


این شهر با موقعیت جلگه ای ، در مختصات جغرافیایی 60کیلومتری شهر رشت و ارتفاع 5 متری از سطح دریای خزر واقع شده است . شهر لنگرود در 12 کیلومتری شمال شرقی لاهیجان و ده کیلومتری شمال غرب رودسر ، در دشتی باز و وسیع واقع شده است . این شهر نیز از شهرهای نسبتا قدیمی گیلان است و از زمانی که تجارت در گیلان رونق یافت ، توسعه پیدا کرد . در گذشته لنگرود مهمترین منطقه کشت کنف در گیلان بود و چمخاله نیز ، یکی از نقاط توریستی گیلان بشمار می آید.



متن کامل در ادامه مطلب ...

ادامه مطلب ...

اینترنت بازکن سری ششم


دوستان عزیز


توجه : پستهای قبلی اینترنت بازکن از درجه اعتبار ساقط شده و در این پست جدیدترین کانکشن و یوزر/نام قرار گرفته است .



دانلود کانکشن و دریافت نام کاربری و رمز در ادامه مطلب ...

ادامه مطلب ...