گیلان سرای من

سایت گیلان سرای من امیدوار است تا شما لحظات خوب و خوشی داشته باشید

گیلان سرای من

سایت گیلان سرای من امیدوار است تا شما لحظات خوب و خوشی داشته باشید

اماکن دیدنی لنگرود




به دلیل قدمت شهرستان لنگرود وآب و هوای مناسب جایی در این شهرستان نیست که خالی از لطف و جذابیت باشد . جاذبه های شهرستان لنگرود را نمی توان به ترتیب زیر تقسیم بندی نمود:
1-    جاذبه های طبیعی شامل دریا ، سواحل ، تالاب ها ، رودها ، جنگلها ، نواحی ییلاقی ، کوهستانها و...
2-    جاذبه های تاریخی و باستانی شامل آرامگاهها ، قلعه ها ، پلها و ...
3-    جاذبه های زیارتی شامل اماکن و قبور متبرکه
4-    جاذبه های فرهنگی و سنتی مانند : ورزشهای محلی ، جنگ ورزا و ...
5-    جاذبه های اقتصادی نظیر بازارهای هفتگی
در زیر به توصیف مکانهای تاریخی و باستانی شهرستان لنگرود می پردازیم:


متن کامل در ادامه مطلب...


مساجد:
مسجد جامع : از مساجد زیبا و پرجمعیت شهر لنگرود است ،این مسجد که در وسط شهر واقع شده است از آثار قدیمی است که چندین مرتبه تجدید بنا گردیده و سابقا در کنار مسجد حوزه علمیه هم قرار داشته که در زمان پهلوی از بین رفته است .
مسجد حاج علی ( مسجد بازار ) :این مسجد که در وسط بازار و نزدیک به میدان اصلی شهر واقع شده است ؛دارای دو مناره است.بنای این مسجد قدیمی است ولی به مرور زمان مرمت گردیده و در زیر این مسجد علاوه بر وضو خانه مغازه هایی نیز ساخته شده است.
مسجد امینی : این مسجد از مساجد قدیمی شهر است که در وسط لنگرود واقع است .
مسجد حقیقت جو: در سر راه جاده لنگرود به چمخاله واقع شده و توسط شخصی به نام حاجی حقیقت جو در سال 1348 هجری ساخته شده است.
مسجد کاسه گر محله: از مساجد قدیمی شهر است که چند بار تجدید بنا شده و قدمت زیادی دارد ( از زمان ساخت آن تاریخی در دست نیست) .
مسجد انزلی محله ( اشکوری):از مساجد بسیار قدیمی شهر است که آیت الله سید موسی اشکوری به مدت 25 سال در این مسجد اقامه جماعت می کردند . این مسجد بر سر راه انزلی محله به راه پشته واقع شده است.
مسجد کیاکلایه: از مساجد قدیمی که در کیاکلایه لنگرود قرار دارد.
مسجد گلشن: از مساجد قدیمی شهر که در کنار حوزه علمیه صاحب الزمان لنگرود ، در محله راه پشته واقع شده و از مساجد قدیمی شهر است.
مسجد غروی: از دیگر مساجد شهرستان لنگرود که در سال 1290 هجری ساخته شده است .

پلها:
پلهای لنگرود اعلب آجری بوده وتا اندازه ای از استحکام خوبی برخوردار است . با توجه به شرایط جوی و وقوع زلزله و سیل و طغیان رودخانه ها و عدم مراقبت رو به ویرانی نهاده اند. این پلها عبارتند از :
پل خشتی لنگرود :  قدمت این پل به زمان ایلخانان می رسد.این پل بر روی رودخانه لنگرود در فشکالی محله قرار دارد . پل مذبور به نام « حاجی آقا پرد » نیز معروف است و احتمال داردحاجی آقا بزرگ منجم باشی این پل را ساخته باشد.  پل خشتی ( خشت پل ) امروزه فشکالی محله ( خشکالی محله)را به محله راه پشته مربوط می سازد . سطح بالایی پل شامل سه قسمت اصلی است . در وسط سطحی صاف و در دو طرف شیبی تند دارد . مجموع طول سه قسمت آن 37 متر است . ارتفاع بلندترین نقطه پل از سطح رودخانه 7/9 متر است .
پل آجری کوچک نزدیک پل خشتی بزرگ لنگرود: این پل بر روی نهری از فاضلاب یک استخر بنا شده و آب این استخر طبیعی از انشعابات رودخانه سفید رود تامین می شود. ظاهراً مردی به نام حاجی موسی از مردم لنگرود یک بار این پل را تعمیر کرده است.
پل خشتی ولیسه در روستای ولیسه : این پل اکنون ویران شده است و آثار این پل آجری قدیمی در 50 متری شمال پل آهنی کنونی در دو طرف رودخانه دیده می شود.
پل خشتی شلمان : این پل خشتی بر روی رودخانه شلمان رود قرار داشته که امروزه آثاری از آن در 100 متری جنوبی پل کنونی شلمان که از جنس بتون و آهن است دیده می شود. ظاهراً این پل چهار دهنه داشته است.
پل شاه عباسی بلور دکان: این پل روی دو رودخانه سیاه رود و ذیل بره رود ساخته شده است . طول این پل به 65/50 متر می رسد .

خانه ها :
خانه منجم باشی: خانواده منجم باشی گیلان هم زمان بت روی کار آمدن آقا محمدخان قاجار صاحب نام وعنوان شده و نخستین عضو این خاندان که منجم باشی لقب گرفت ، میرزاصادق بود که در سال 1212 هجری قمری ، جسد بنیانگذار سلسله قاجاریه را برای تدفین به کربلا برد.
خانه منجم باشی در فشمالی محله ، جنب سبزه میدان لنگرود از یادگارهای این خاندان است . این خانه تا امروز باقی مانده و شامل بیرونی ، اندرونی ، خلوت خانه ، مسجد ، حمام و اصطبل است .
خانه دریابیگی:یکی دیگر از خانه های قدیم لنگرود خانه در یا بیگی است . این ینا از دو طبقه تشکیل شده است و اطاقهای طبقه بالا دارای اُرسی های مشبک است . جلوی هر طبقه ایوان چوبی زیبایی به چشم می خورد و در ساختن ایوانها نهایت دقت و ظرافت به کار رفته است .تالار شاه نشین بنا سراسر مقرنس کاری شده و دارای گچ بریها و نقاشی های ارزنده ی دوران قاجار است.این بنا از نظر تزیینات داخلی آن از آثار تاریخی مهم گیلان به شمار می رود.
از دیگر آثار تاریخی و باستانی می توان به تکیه عباسی که قدمت آن به دوران قاجاریه رسیده و در داخل شهر لنگرود واقع شده و همچنین سقاخانه که در داخل شهر لنگرود قرار دارد و زمان ساخت آن به دوران قاجاریه و کیاییان برمی گردد ، حمام کیاکلایه واقع در دهستان دریاسر لنگرود و ساخت آن در زمان قاجاریه بوده و نیز قلعه دزدبُن که متعلق به دوران کیاییان بوده و در مسیر جاده لنگرود به لاهیجان قرار دارد .

بقاع متبرکه و اماکن مذهبی:
امامزاده آقا سید حسین و امامزاده آقا سید ابراهیم: این دو امامزاده در شهر لنگرود واقع شده است و بر طبق شجره نامه موجود در بقعه از اعقاب امام موسی کاظم (ع) معرفی شده اند.اسامی این امامزادگان گاهی با پسوند کیا همراه می باشد . بنای بقعه قدیمی و از آجر است .
بقعه داوزده تن : این بقعه در دهستان دریاسر( روستای ملاط ) واقع شده است . این بقعه مدفن 12 تن از سادات کیایی است . سادات کیایی به لحاظ اینکه موطن آنان ملاط بوده به سادات ملاطی نیز معروف هستند سابقاً بنای بقعه قدیمی و از آجر و چوب ساخته شده بود اما امروزه به دلیل بازدید زیادی که از این بقعه صورت می گیرد بنای بقعه نیز جدید و بزرگتز ساخته شده است .
امام زاده سید ابوالقاسم:  در شهر کومله ( روستای شکرکش) واقع گردیده است . بنای بقعه زگالی است و روی یک کرسی از چینه ( سنگ ) ساخته شده است . صندوق چوبی مشبکی مرقد آقا سیدابوالقاسم را پوشانده است و بر حاشیه بالای یکی از طرفین صندوق آیات قرآنی حک شده که تاریخ 1290 هجری قمری را نشان می دهد.
امامزادگان و بفاع دیگری نیز در نقاط مختلف شهرستان لنگرود قرار داشته که در ذیل به آن اشاره می گردد :
آقا سید عبدالله ، بی بی زینب ،آقا سید نعمت الله ، آقا سید احمد ، آقا سید محمد ، آقا سیدعلی کیا ، آقا سیدخلیل، آقا سید ، سفید اَستونه ( آستانه سفید) ، آقا سیدجواد ، آقا سید رضا ، آقا سید خلیل وآقا سید ابراهیم ، آقا سید احمد ، آقا سید جلیل ، آقا سید خلیل ، آقا سید محمد تقی، آقا سیدعلی، آقا سید حسن ، آقا سید احمد ، آقا سید علی کیا ، آقا سید محمد ، آقا سید علی کیا ، آقا شیخ ستون ، آقا سید جمال ، آقا سید ابراهیم ، آقا سید غفور ، آقا سید ابراهیم و آقا سیر ابوالحسن ، ملا مریم ، حسن رضا ، آقا سید عبدالله و بی نوم اَستونه ( آستانه بی نام ) امیر شهیدان ، خانوم اَستونه ، آقا سیر علی کیا و ...



صفحه نخست سایت


مساجد گیلان ، مساجد لنگرود ، اماکن دیدنی لنگرود ، جاذبه های گردشگری لنگرود ، توریست لنگرود ، بقاع لنگرود ، خانه های تاریخی لنگرود ، نگین سبز 1391 ، لنگرود در عید1391 ، خرشتم ، روستای خرشتم ، گیلان سرای من ، جاهای دیدنی لنگرودسال 1391 ، معرفی لنگرود ، لاهیجان ، روستای خرشتم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد