گیلان سرای من

سایت گیلان سرای من امیدوار است تا شما لحظات خوب و خوشی داشته باشید

گیلان سرای من

سایت گیلان سرای من امیدوار است تا شما لحظات خوب و خوشی داشته باشید

توریسم زمستانی در گیلان

در گذشته تنها ثروتمندان و طبقات ممتاز جامع قادر بودند از امکانات توریستی در فصل زمستان سود ببرند در حالی که امروزه به علت تسهیلات فراوان و عمومی شدن حرکت های توریستی در تمامی فصول سال این شکل از توریسم مورد استقبال کلیه طبقات از هر صنف و وضعیت اجتماعی که دارند، قرار گرفته است.



سرزمین هایی که از موقعیت کوهستانی مناسب برخوردار می باشند، می توانند با اتخاذ تدابیر خاصی موقعیت ایده آلی را جهت توریسم زمستانی به وجود آورند . در استان گیلان وجود درفک، مناطق ییلاقی ماسال و ارتفاعات سردسیر منطقه در زمستان امکان انجام ورزش های زمستانی را فراهم می کند و می توان با در نظر گرفتن عوامل مختلف باعث رونق توریسم زمستانی در منطقه شده که این عوامل عبارتند از :



متن کامل در ادامه مطلب



1- درجه حرارت مناسب در فصل زمستان
2- میزان آفتابی بود روزها
3- سرعت باد
4- پوشش برف
5- ناهمواری ها
6- پوشش گیاهی
ارتفاع برف و مدت زمانی که برف بر روی زمین باقی می ماند از جمله عواملی هستند که باعث رونق توریسم زمستانی می گردند. ارتفاع مطلوب برف ۴۰ تا ۶۰ سانتی متر است که در یک دوره طولانی می باشد. حوزه هایی که در آنها دوره پوشش برف کمتر از ۳۰ روز است و ارتفاع برف نیز ۱۰ سانتیمتر می باشد، شرایط مناسبی را جهت تفریحات زمستانی فراهم نمی کند .

از نقطه نظر پوشش گیاهی، جنگل های سرو علاوه بر آن که چشم اندازهای بسیار زیبایی را ارایه می دهند، به خوبی قادرند در برابر بادهای زمستانی موانعی را ایجاد نموده و شرایط مناسبی را در تفریحات زمستانی به وجود آورند کشورهای منطقه آلپی با موقعیت کوهستانی خود از شرایط ایده آلی برخوردار هستد و در بین آنها اتریش و سوییس به علت داشتن امکانات خدماتی و رفاهی از مهم ترین مراکز توریستی زمستانی قلمداد می گردند. رونق توریسم در مناطق یاد شده باعث گستردگی خدمات رفاهی گردیده و به گسترش راه های زمینی و خدمات مربوط به آن منجر گردیده است .

بر اثر گسترش ضعف توریسم در آلپ ها قیمت زمین ها افزایش یافته و در نتیجه رونق ای صنعت بازارهای کار فصلی به وجود آمده و خانه های کوچک اجاره ای افزایش یافته است. چنانچه ملاحظه شد بسیاری از پیامدهای مثبت در زمینه توریسم زمستانی گفته شد و این تجربه ی بزرگ کشورهای آلپی می تواند در منطقه گیلان باعث رونق توریسم زمستانی و در نتیجه اشتغال موقت(فصل) برای کوه نشینان و افزایش درآمد آنان گردد .



ضمن این که توریسم زمستانی به آمایش فضاهای کوهستانی می پردازد مردم منطقه را با این باور آشنا می سازد که چگونه می توان از داده های طبیعی در جهت افزایش درآمد و رفاه بهتر بهره گرفت. امید است این مقاله کوتاه سرآغاز نوینی برای توریسم زمستانی در استان گیلان باشد .




منبع سایت میراث فرهنگی استان


صفحه نخست سایت


گیلان زمستانی و توریست ، گردش در گیلان زمستانی ، توسعه توریست زمستانی گیلان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد