گیلان سرای من

سایت گیلان سرای من امیدوار است تا شما لحظات خوب و خوشی داشته باشید

گیلان سرای من

سایت گیلان سرای من امیدوار است تا شما لحظات خوب و خوشی داشته باشید

پرفسور فضل الله رضا




در یازدهم دی ماه سال 1293 در رشت دیده به جهان گشود . دوران دبستان را در مدرسه سیروس و دبیرستان را در ایرانشهر گذراند و در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد.فضل الله رضا از همان دوران نوجوانی به مباحث ادبی و فلسفی و حکمی و عرفانی و از جمله ریاضی علاقه مند بود و در سن بیست و پنج سالگی کتاب های « راز آفرینش » ، « هندسه علمی » ، « رادیو به زبان ساده » را به تحریر کشید .


متن کامل در ادامه ...


 در تابستان 1323 برای تحصیل به آمریکا رفت . ابتدا به دانشگاه کامبیا و سپس به پلی تکنیک نیویورک رفت و محضر استادان بزرگ دنیا را در رشته های ریاضی کاربردی ، مهندسی برق و مخابرات و ارتباطات درک کرد . وی پس از دریافت مدرک دکترای الکترونیک از دانشگاه پلی تکنیک نیویورک به تدریس در دانشکده فنی دانشگاه نیویورک آمریکا « واشنگتن » پرداخت . پروفسور فوستر و پروفسور دوبر ریاضی دانان مشهوری اند که به  فضل الله یاری رساندند و نامه هایی به دانشگاه تهران و دانشگاه ام . آی . تی در بوستون نوشتند و لیاقت و توانایی ایشان را برای تدریس تأیید کردند .

پروفسور رضا در این باره می گوید : از دانشگاه موطنم هیچگاه خبری نرسید . شاید نامه ها را در دانشکده ی فنی بایگانی کرده باشند . ولی دعوت نامه ای از دانشگاه ام . آی . تی به دستم رسید که از آغاز تحصیل 1950 میلادی برای تدریس در دانشکده برق این دانشگاه مشغول کار شوم . ایشان به مدت 4 سال در این مرکز عالی و پس از آن تا سال 1346 شمسی در دانشگاه سیراکیوز تدریس کرد و در این سال پس از مدتها دوری به وطن بازگشت و عهده دار ریاست دانشگاه صنعتی و سپس ریاست دانشگاه تهران شد و بعد از آن در سمت سفیر ایران در یونسکو به پاریس رفت . دانشکده علوم دانشگاه پاریس ( سوربن ) ازایشان به عنوان استاد استقبال کرد که 5 سال به طول انجامید تا این که با سمت سفیر کبیر ایران در کانادا وارد آن کشور شد و دانشگاههای مک گیل و کنکوردیا این فرصت را غنیمت شمردند و از ایشان با عنوان استاد دعوت کردند که این همکاری علمی تا امروز ادامه دارد . ایشان با خلق تئوری « انفرماسیون و مکاتب پیشرفته » در ریاضیات کاربردی و علوم وابسته آن تحولی ایجاد کرد . آثار پروفسور رضا در مجلات علمی انتشار یافت و جهانی شد و به سرعت در شوروی سابق ، رمانی ، مجارستان ، چکسلواکی ، دانمارک ، سوئیس ، اسپانیا ، آلمان ، فرانسه ، ژاپن ، استرالیا و چند کشور دیگر ترجمه و چاپ شد . رضا یکی از مفاخر علمی ایران است ، او در ریاضیات کاربردی ، تئوری سیستم و کنترل اتوماتیک مهندسی برق و مخابرات ، تئوری شبکه های برق و تئوری انفورماسیون یکی از صاحب نظران جهان معاصر است .
این استاد بزرگ ریاضی یکی از سخنوران زبردست معاصر نیز هست . نوشته های ادبی ایشان که گواه طبع خوش و اندیشه والای ایشان است همگی به چاپ رسیده اند . به گفته دکتر اسلامی ندوشن : « پروفسور رضا اگر اشتغالش با علوم است ، روحش با فکر فارسی است . این توفیق از او یک چهره پرمایه ساخته است . »
شمار مقالاتی که از ایشان در مجله های کانادا ، آمریکا ، اروپا و ایران به چاپ رسیده است از دویست گذشته است و کتابهای مهم او به حدود بیست عنوان می رسد که شامل مقالات علمی و مباحث فرهنگی و ادبی است .
آثار زیر از ایشان قابل ذکر است : نگاهی به شاهنامه ، محمد اقبال ، پژوهشی در اندیشه های فردوسی ( 2ج )  دیده ها و اندیشه ها ، مهجوری و مشتاقی که همگی به فارسی روان و استواری نگارش شده است .
آثار او به انگلیسی ، رمانیایی و اسپانیایی نیز ترجمه شد .
1. Linears paces in engineery
آثار او به مجاری نیز ترجمه شد.


صفحه نخست سایت



پرفسور فضل الله رضا ، گیلان سرای من ، آثار دکتر رضا ، استاد بزرگ ریاضی ، دانشگاه ام. آی .تی ، خرشتم ، پرفسور رضا ، انگلیسی ، رمانیایی و اسپانیایی پرفسور رضا ، بیوگرافی رضا ، دانشگاه سوربن پاریس ، بوستن ، "آثار پروفسور رضا" در "مجلات علمی" انتشار یافت و جهانی شد و به سرعت در "شوروی سابق" ، "رمانی" ، "مجارستان" ، "چکسلواکی" ، "دانمارک" ، "سوئیس" ، "اسپانیا" ، "آلمان" ، "فرانسه" ، "ژاپن" ،" استرالیا" ، گیلان سرای من ، "مشاهیر استان گیلان" ، مردم ، خرشتم ، املش ، زادگاه پرفسور رضا در رشت


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد